fredag 24. mai 2013

Strikkemysterier




Jeg har for første gang meldt meg på en mysteriesamtstrikk på Ravelry, TTL Mystery Shawl 2013. Her er garnet jeg skal bruke, med rødt som hovedfarge. Den grønne er mer grønn enn den ser ut på bildet. Det hele starter 1. juni, og det er mange som skal være med, det er allerede 103 prosjekter på Ravelry, en uke før start. Men designeren Kirsten Kapur, er kjent for fine og velskrevne mønstre, og har mange fine sjal, så det er ikke så rart. Jeg har strikket to av hennes sjal før, Cladonia og Roma, og likte begge godt:

Cladonia
Roma
Til tross for at jeg altså ikke har deltatt på mysteriesamstrikk før, meldte jeg meg til å designe mysterievotter til "I make mittens"-gruppa på Ravelry. Det var kanskje litt overmodig kjenner jeg, nå som det nærmer seg, og jeg har fulgt med på vottemysteriestrikkingen i april. Nydelige votter, og spennende mysterium. Mange  deltakere strevde riktignok med å klare en strikkefasthet på 44 m på 10 cm.  







Det blir spennende å se hvordan det går i juli. Det er i hvert fall en del som faktisk strikker votter hele året. Og heldigvis gikk det bra med prøvestrikkerene mine, så det hjelper litt på nervøsiteten.

Mønsteret på mysterievottene blir gratis for deltakerne i juli. Det er foreløpig kun på engelsk. Vottene strikkes i Finullgarn el.l, strikkefasthet 29 m på 10 cm for størrelse middels (dame) og 32 m på 10 cm for størrelse liten (dame). Mer detaljer kommer etterhvert i gruppa på Ravelry. Bli gjerne med hvis du har lyst! 

Jeg har ikke glemt at vi holder på med Blomekrans-samstrikken også, og jeg skal snart hive meg over strikketøyet og fortsette på vrangborden!

2 kommentarer:

  1. Her går det unna...!
    Ja, mysterievottene dine kan jeg i hvert fall anbefale, etter å ha prøvestrikket :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Går unna, og går unna, fru Blom... Det er letter å legge planer og fylle opp køen enn å få ting unna, men et sommersjal er fin feriestrikk, tenkte jeg :-)

      Slett